ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ
класного керівника 2-Б класу гімназії (6 клас)
НВК «Художньо-естетична школа –
загальноосвітня школа гімназія І ступеня»
МАРТЮХІНОЇ
МАРИНИ ВАЛЕРІЇВНИ
Мартюхіна Марина Валеріївна працює в Навчально-виховному
комплексі «Художньо-естетична гімназія – загальноосвітня школа І ступеня»
Дзержинської міської ради вчителем англійської мови з 2005 року. Професію обрала свідомо, за покликом
серця. Як класний керівник має певний досвід роботи – 8 років, випустила свій перший клас. За ці роки пройшла шлях від виховання 10-річних
дітей, коли відбувається формування
цінностей, організовується творча діяльність, до старших підлітків, які вже мають
свої морально-етичних позиції, стають гармонійно-розвинутими особистостями.
В минулому році Марина Валеріївна почала працювати у 1-Б класі
гімназії (5 клас). Своє призначення як класного керівника бачить умаксимальному розвитку кожної
дитини, збереженні її неповторності,
розкритті її потенційних талантів та створенні умов для духовного, розумового
та фізичного вдосконалення.
Сьогодні вже не треба нікого переконувати в значущості
організації творчої діяльності дітей для їх розвитку. Формування особистості,
здатної виконувати на робочому місці професійно-творчі функції, - один з
головних шляхів відродження України: економічного, духовного і культурного.
Тому вчитель вважає, що головна мета школи – збудити, дати виявитися
самостійним творчим силам дитини, виховати людину з широким розумінням своїх
обов’язків, з розвиненим мисленням, таку людину, яка проведе в життя свою
незалежну думку. Ця людина має бути творчою та успішною. А нова школа – школою
творчості та успіху.
Діяльність класного керівника, на думку Мартюхіної М.В.,
повинна бути спрямована на створення такої системи, головна мета якої –
максимальний розвиток творчих здібностей учнів. Тому останні 3 роки вчитель працює
над проблемою «Розвиток творчої особистості учня». Крім того, працюючи у
художньо-естетичній гімназії, неможливо відокремити роботу класного керівника
від проблеми творчості.
Загадка творчості давно хвилювала кращі уми людства.Рудольф
Штайнер писав: «У кожнійдитині треба побачитипитання, ту божуіскру, яку виховательзавдякимистецтвувиховання,
пройнятоголюбов’ю, маєрозвивати доти, доки ця дитина не знайде саму себе». У великогоФ. Ніцше є
слова: «Творчість! Лише вона здатна вберегти від мук і зробити життя легше!» «
Можна помітити подібність людської творчості і дерев: і те, і інше має особливі
властивості і здатне принести плоди, притаманні лише йому», - писав Ф.
Ларошфуко. Скільки різних слів сказано про творчість, про її зв’язок з кропіткою працею, муками, осяянням, щастям. Тому в основу роботи Марини Валеріївни
покладено системний підхід до розвитку творчої особистості учня.
Мартюхіна М.В.
в роботі користується заповідями:
- рівноправне спілкування з
дітьми;
- прояв повної довіри до
можливостей і здібностей дитини;
- визнання дитинияк
особистості, незважаючи на
співвідношення її достоїнств і недоліків;
- оцінювання не особистості
дитини, а її вчинків;
- відкрите пред’явлення
дітямсвоїх етичних переконань,
цінностей, інтересів;
- співпраця з дітьми
длядосягнення спільних цілей;
- створення ситуації успіху для кожної дитини;
- надання реальних можливостей
для самореалізації і самовизначення дитини.
Кожна дитина має здібності, в цьомукласний керівник твердо
переконана.Здібності – особливості людей, які дозволяють їй успішно оволодіти
тим чи іншим видом діяльності, професії, удосконалюватись, ефективно виконувати
функціональні обов'язки в складних ситуаціях. Розвиток здібностей відбувається
у процесі життєдіяльності, в навчальній, трудовій, ігровій діяльності.
В повсякденнійроботі з учнямиМарина Валеріївна намагаєтьсярозуміти,
підтримувати, заохочувати кожну дитину, вчитивірити в людей і в свої сили,
цінити себе та інших. Вона знає, що в
кожнiйдитинiзакладенiтiвеличезнiможливостi,
якi можуть дозволити їй подолати будь -
якiтруднощi та вiдчутирадість вiльного й,
водночас, свiдомого життя.
Виховна робота – це безмежне поле, на якому потрібно завзято
та наполегливо працювати. Щодня пошук, щодня несподіванки, то прикрі, то
кумедні, щодня – відкриття, які неможливі без натхнення.
З самого початку роботи зісвоїми підопічними Мартюхіна М.В. намагалася
створити особливу атмосферу в класі, коли учні знаходяться в безперервному
творчому процесі, беручи участь у різних видах діяльності: вони малюють,
співають, танцюють, читають та інсценують, роблять вироби власними руками. Класний
керівник намагається якможна цікавіше
організувати виховну роботу в класі. Адже позаурочний час учнів, як і урок, має
бути наповнений змістом, цікавим і
захоплюючим. Будь-яка маленька людина приходить до школи, насамперед, за
щастям. Душа його довірливо відкрита. Він чекає від педагогів свята, дива,
нехай і невеликого.
Таким чином, почалася робота із створення певної виховної
системи, направленої на творчий розвиток кожної особистості. Побудова такої системи
в класі є не тільки бажанням класного керівника, а й об'єктивною необхідністю.
Але проблема полягає в тому, щоб знайти найбільш ефективні форми і методи її створення
та розвитку, надати умови для розвитку особистості дитини на кожному віковому
етапі.
Мартюхіна М.В.почала будувати систему виховної роботи, спираючись на такі
види діяльності: пізнавальну,ігрову,спортивну, творчу,комунікативну, дозвіллєву.
Вся діяльність з моделювання, побудови та розвитку такої системи
в класі була спрямована на формування творчої особистості. Для реалізації
наміченої мети були визначені наступні завдання:
ü вивчення особистості дитини,
ü вивчення і аналіз спрямованості інтересів учнів,
ü взаємодія з педагогами додаткової освіти, шкільним
психологом, соціальним педагогом, вчителями – предметниками, бібліотекарем,
вчителем початкових класів,
ü взаємодія з родинами учнів;
ü виявлення рівня вихованості дитячого колективу;
ü складання програми виховання дитячого колективу;
ü знаходження шляхів подання дитячих творчих досягнень .
Плануючи виховну роботу, Марина Валеріївна пам’ятала про унiкальнiсть
i неповторнiсть кожної дитини, її особливостi та здібності. Запорукою успіху
кожного класного керівника є ефективна діагностика учнів. Це дозволяє
прослідкувати та скорегувати процес формування особистості. А таких
індивідуальностей у класі – 20! Отримані результати використовуватимуться під
час планування та організації навчально-виховного процесу.
Свою
діяльність в якості класного керівника 2-Б класу гімназії (6 клас) Мартюхіна
М.В. почала саме з діагностики: з вивчення характеру дітей, їх рівня
вихованості і здібностей, знайомства з родиною кожного учня.З допомогою
шкільного психолога було проведено декілька тестів(Додаток 1)
Отримавши результати діагностики, перед
класним керівником постало завдання –
забезпечити умови для розвитку унiкальних рис окремої особистостi, надати кожнiйдитинiможливостiдля творчого
розвитку.
Основне завдання планування - так організувати життя
дитячого колективу у вільний від уроків час, щоб учні добровільно, з великим
бажанням брали участь у різноманітних справах класу і школи , вчилися бути
самостійними, вміли б оцінювати свої можливості і постійно прагнули до пізнання
самих себе. Тому виховний план роботи розробленоза напрямками: естетичне
виховання,патріотичне, екологічне, правове, морально-етичне тощо (Додаток 2).
Для створення сприятливого психологічного клімату в
колективі потрібно, щоб кожного з учнів розгледіли, в кожному знайшли родзинку,
кожного прийняли, полюбили всією душею. В
процесі роботи з учнівським колективом Марина Валеріївна надаєможливість кожному
учневі пізнати себе, своє «Я», знайти своє місце в колективі однолітків, створює
такі умови, щоб всім було комфортно, щоб кожен з її вихованців став
рівноправним учасником навчально-виховного процесу. У цьому допомагає робота
органів класного самоврядування. Разом з учнями розробили структуру
самоврядування, яка кілька разів корегувалася, бо разом прагнули створити її дієвою. Таким чином, в
класі обрано актив – Раду міністрів на чолі з Президентом, працює 7міністерств,
складено плани роботи кожного з них (Додаток 3). Учні мають можливість не
просто приймати участь у житті класу, а саме створювати це життя, обирати
відповідні форми роботи, виконувати обов’язки, доповідати про підсумки, бачити недоліки та
досягненнявласні та всього колективу. Завдяки самоврядуванню в класідіти стали
набагато активнішими, в класі існує здорова конкуренція. Використовуючи
ситуації успіху,вчитель допомагає кожній дитині самоствердитися,
самовиразитися, проявити свої особистісні якості.
Виховні заходи проводяться у вигляді бесід, круглих столів,
КВК, брейн-рингів, усних журналів, годин спілкування, заочних подорожей, свят,
занять з елементами тренінгу тощо.
У вересні 2013 року Мартюхіна М.В. провела цикл занять з
елементами тренінгу "Розвиток творчих здібностей", метою яких було
згуртувати колектив, організувати активну роботу в групах, розкрити свої творчі
здібності, розвивати образне мислення, вміння передавати образи жестами та
мімікою, усвідомлення своїх позитивних та негативних якостей, розвиток творчого
підходу до виконання вправ, зміцнення віри в себе (Додаток 4).Ці заняття надали
змогу учням відкритися, показати свої здібності, що їх більше цікавить, а
вчителю допомогли побачити, що можуть учні цього класу, а над чим потрібно працювати.У
вересні 2014-2015 навчального року було проведено тренінгове заняття
«Інтуїтивно-асоціативне малювання» завдяки якому, навіть та дитина яка не вміє
малювати, відчула себе справжнім митцем і змогла повірити в свої можливості.
До підготовки і проведення класних заходів Марина Валеріївназалучає
всіх учнів класу, під час цієї діяльності кожен може проявити свої творчі
здібності. Так, при проведення першого в
навчальному році уроку «Т.Г.Шевченко – співець краси рідного краю», діти заздалегідь отримали завдання творчого
характеру. Вони інсценували вірші, малювали до них малюнки. Це був перший крок до
виявлення дитячих здібностей (Додаток 5).Актуальною темою у житті людини є
спілкування, а яке спілкування можливе без конфліктів. Тому було проведено
класну годину під назвою «Його величність конфлікт». І знову куди ж без
творчості. Діти малювали яким вони бачать конфлікт, у вигляді якого казкового
героя вони його собі уявляють? Учні малювали метеликів, яких вони ототожнювали
з самими собою і можна було побачити, які всі різні. Отже найголовнішою
причиною конфлікту є різниця в характерах, життєвих цінностях людей (Додаток
6).
Година спілкування «В гостях у тижня» теж дала змогу
побачити творчі здібності учнів: гурт дівчат співав українські народні пісні,
учні танцювали, декламували вірші.Ушколі-гімназії є традиція на День вчителя
вітати вчителів і проходить це завжди у вигляді конкурсу, отже протягом
2013-2014 і 2014-2015 навчального роківучні класу зайняли І і ІІ місця. У підготовці
до святаучнями класу було зроблено газети, над якими діти працювали декілька
днів, висували багато ідей, малювали.
До виставки
осінніх композицій учні підготували осінні букети, аплікації і картини з
природничого матеріалу, оформили цікаві кошики з овочами, ягодами та грибами.
Дівчата зробили квіти з осіннього листя. Творчість учнів була високо відзначена
шкільною суддівською комісією.
Протягом
минулого року учні приймали активну участь у загальношкільних святах
«Вечорниці», «Свято Масляни». Діти співали, танцювали, підбирали костюми. Протягом
року учнями класу і класним керівником велася пошукова робота у напрямку
«Воїни-інтернаціоналісти» у рамках історико-патріотичної акції «Вахта пам’яті».
Відбувалися зустрічі з воїнами-афганцями, збирався матеріал, підготували
презентацію. За результатами виконаної роботи клас зайняв І місце.
Готуючись до
класних заходів, діти самі обирають собі завдання, а класний керівник надає їм потрібну допомогу, вказує шляхи
пошуку. Так, учні власноруч підбирають матеріали для виховних годин на задану
тематику («Мій друг, Світлофор», «Правила етикету», «Життя – це мить, зумій
його прожити», «У дружбі наша сила», «Газ у побуті», «Конвенція про права
дитини» тощо), створюють наочність, фотографують, підбирають музичний супровід,роблять
комп’ютерні презентаціїї, навіть
намагаються писати вірші.
З метою мотивації Марина Валеріївна використовуєна класних
заходах сучасні технології, це дає змогу підібрати щось цікаве, інформативне,
потрібне і, звичайно, заохочує дітей до творчості.
Учні класу запропонували спільними зусиллями класного
керівника, батьків та учнів підготувати фільм «Мій вільний час»,вякому буде
показано, чим захоплюються, що вміють, що полюбляють маленькі вихованці Марини
Валеріївни (фільм додається). Але не всі учні погодилися приймати участь у створенні
фільму, не всі впевнені в своїх силах, тому з цими дітьми планується індивідуальна
робота. Але вже в цьому році кількість бажаючих приймати участь у шкільних
заходах значно збільшилась.
З досвіду роботи Мартюхіна М.В. робить висновок, що тільки тісна
співпраця всіх учасників навчально-виховного процесу допоможе учням знайти своє
місце в класному та шкільному колективі, визначити напрямок навчальної та
громадської діяльності, повною мірою задовольнити власні потреби і стати
різнобічно розвиненою особистістю.
Розвиток творчих здібностей учнів – робота кропітка, вона
передбачає співпрацю класного керівника з керівниками шкільних гуртків. Так, в
результаті тісної взаємодії класного керівника з вчителем образотворчого
мистецтваАфанасьєвою Н.В. учні класу приймають активну участь у різних шкільних
виставках та конкурсах малюнків.
Взаємодія з
вчителем музичного мистецтва Квашенко О.В. допомагає розкривати в учнів музичні
здібності, завдяки чому діти класу є постійними учасниками шкільних свят, вони
співають, грають на музичних інструментах. Так, учні класу прийняли участь у
щорічному святі «Гімназія має талант», де показали свої творчі здібності і
займають призові місця.
У результаті
тісної співпраці класного керівника з бібліотекарем школи Шеїною І.А. діти не
тільки допомагають ремонтувати книги, а й в процесі цієї роботи знаходять для
себе пізнавальну інформацію, яку їм потім цікаво прочитати.
Співпраця з
вчителем танцю Коваленко Г.М. дала змогу учням гідно виступити на шкільному святі
танцю,успішноготуватися до класних годин.
Мартюхіна М.В. разом зі
своїми попередніми вихованцями протягом чотирьох років тісно співпрацювала з
класним керівником свого майбутнього класу Погромською О.М. ( першою вчителькою
нинішнього 2-Б класу гімназії). Разом зі старшими учнями було підготовлено урок
до Дня Перемоги.
Плануючи в 2013-2014
навчальному році стати класним керівником 1-Б класу гімназії, Марина Валеріївна
разом зі своїми майбутнімивихованцями та їх вчителькою відвідувала різні
виховні заходи та екскурсії, допомагала у підготовці свята «Прощавай, початкова
школо!»
Співпраця з
першою вчителькою класу Погромською О.М.об'єднала учнів у цьому навчальному
році у корисній справі - допомога першокласникам при підготовці до класних
годин,шкільних заходів, створенні наочності.
Слід визначити
взаємодію з учителем фізичної культуриДеканенко В.А.: разом вони організовують спортивно-оздоровчі
заходи, рухливі ігри, фізкультхвилинки, учні класу є постійними учасниками
шкільних та міських спортивних змагань. Слід зазначити, що 97 % учнів
класузаймаються в гуртках та секціях, розвиваючи свої творчі здібності.А за
результатами участі класу у загальношкільних святах, клас посідає ІІ місце
серед 1-4 класів гімназії.
Невід'ємною частиною роботи класного керівника є
систематичне спілкування з педагогами, які працюють в класі, з метою з'ясування
успішності і дисциплінованості учнів, визначення творчих нахилів, які вони
проявляють під час навчальних занять.Марина Валеріївна знайомить педагогів з індивідуальними
особливостями учнів класу.
Робота класного керівника не буде результативною без тісної
взаємодії з батьками вихованців.Мартюхіна М.В. вважає, що основи виховання - у
сім'ї.Виховання – це співпраця з
дітьми, відповідальність за яку несуть
дорослі. Спілкуючись зі своїми
дітьми, батьки не тільки допомагають
їмдорослішати, розвиватися, але водночас змінюються й самі. Зв'язок
міжбатьками й дітьми є одним із найміцніших людських зв’язків!Творчість дітей
не закінчується в школі, вона триває і вдома.
Тому з перших
днів роботи класний керівник особливу увагу приділяєродинам учнів. Батьки і діти
живуть загальними справами, турботами, а постійний зв'язок допомагає побачити,
зрозуміти потреби та нахили кожної дитини, проблеми класу, школи і допомогти в
міру можливості. У цьому напрямку використовуються традиційні форми роботи:
ü індивідуальні (відвідування сім'ї,запрошення до школи,
педагогічна бесіда та допомога,листування з батьками,дні відкритих дверей);
ü групові (зібрання батьківського активу, бесіди та
консультації, анкетування, тестування);
ü колективні ( науково-практичні конференції, батьківські
дні, вечори питань і відповідей, батьківські збори, збори-концерти, конференції
з обміну досвідом виховання, диспути, зустрічі «за круглим столом».
З метою мотивації використовуються
також інноваційні форми роботи:
-
у сімейному колі (індивідуальна допомога родинам, організація зустрічей
із лікарями, юристами, психологами);
- родинний міст та дерево родоводу (збори
дітей, батьків, членів родини);
- день добрих справ (спільна трудова
діяльність);
- сімейна скринька (добірка матеріалів з
досвідом родинного виховання);
- народні світлиці (спільне проведення
традиційних святкувань);
- аукціони педагогічних ідей (обмін
досвідом з родинного виховання);
- батьківські педагогічні «табу»
(спільне обговорення шляхів виходу із кризових ситуацій);
- КТС (колективні творчі справи)
Головне
завдання у роботі з батьками -забезпечити єдність вимог до
виховання учнів з боку сім'ї та школи, створитинормальні умови для домашнього
навчання дітей, спрямувати
виховнудіяльність сім'ї. Класний керівник переконаний, що в умовах родинного і шкільного виховання
ученьреалізує своє право мати власну думку,
позицію в розв’язанні будь – яких
проблем, завдань, зуміє реалізувати свої творчі здібності.Тому у 2013-2014
навчальному році було проведено батьківські збори за темою «Розвиток творчих
здібностей у дітей». Батькам теж було запропоновано намалювати, відгадати
загадки, створити невеличкі вірші, а наприкінці батькам було запропоновано
переглянути відеофільм, який класний
керівник створив разом з учнями. Після таких зборів, можна сказати, що участь
батьків у житті класу помітно зросла. (Додаток 7)
Мартюхіна М.В. не боїться експериментувати, впроваджуєв роботу
з учнями соціальні колективні проекти. У 2014-2015 навчальному році збирається
продовжувати працювати над створенням колективного проекту «Розвиток творчих
здібностей учнів». До роботи над цим проектом залучено учнів та батьків класу.
Марина Валеріївна любить творчість у всьому: в навчанні, в
роботі, у відпочинку. Її мрія - цілий
клас допитливих дітей, які прагнуть вчитися,
досягти певних результатів.Вчитель прагне працювати творчо, а тому завжди
пам’ятає слова В.Сухомлинського: «Якою б талановитою не була б людина, але якщо
вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Стати майстром нелегко. Потрібно прагнути самокритично
оцінювати свою діяльність, її результати, намагатися швидко адаптуватися в
умовах соціальних змін.Класний керівник знає лише одне: не можна зупинятися на
досягнутому. Чи не з проста народна мудрість говорить: «Вік живи, вік учись». І
Марина Валеріївна, скільки працює вчителем і класним керівником, стільки і вчиться.
Разом зі своїми вихованцями піднімається сходами пізнання світу. Намагається не
підганяти ззаду. Іде поруч, вказує дорогу, направляє. Піднімається трохи вище
на сходинку, простягає руку і змушує дотягнутися, відпускає від себе і звільняє
дорогу, радіє перемозі, тому що вона і її теж. Організовує роботу з дітьми так,
щоб вони якомога більше спілкувалися один з одним, чули один одного. Намагається
не гнатися за любов'ю дітей, адже її треба заслужити. Мета роботи - стати для
вихованців потрібною. Діти - хороші вчителі, і у них є чому повчитися.
Спілкування з ними повинно приносити тільки радість.Мартюхіна М.В. добре розуміє, що має стати прикладом для
учнів. Від себе вимагає енергії й відданості, самопожертви й натхнення, щоб
стати гіднимприкладом для своїх учнів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий